febe fejlec lekerekitett

1.ábraA Fényszaruiak Baráti Egyesülete már számtalan témában nyújtott keretet ismeretterjesztő előadások megtartására, de gépjárműtechnikáról és restaurálásról még sosem esett szó. Legalábbis ezidáig. Ugyanis, 2023. január 13-án, du. 4 órai kezdettel, a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtárban az érdeklődők, fotókkal gazdagon illusztrált prezentáció keretén belül egy második világháború háború előtti személyautó teljes újjászületésének történetét ismerhették meg a legmélyebbre ható műszaki részletekre is kitérve.

Az előadás ötlete decemberben fogant, akkor úgy gondoltuk, pusztán a helyiek érdeklődésére számíthatunk, ezzel szemben, az internet jóvoltából hamar híre ment a szokatlan témájú összejövetelnek, és Fejér megyétől Hajdú-Biharig jelentkeztek veteránautó-tulajdonsok, restaurátorok, veteránszervezetek képviselői, hogy csatlakozzanak. Így világossá vált, hogy az eredetileg tervezett helyszín, a klubterem nem lesz elegendő. A nagyterembe áthelyezett rendezvényen végül körülbelül 65 vendég gyűlt össze az ország minden részéből, akik közül jónéhányan most először jártak Jászfényszarun.

A FÉBE elnöke, Tóth Tibor nyitó szavait követően, egymást váltva, három előadó mutatta be a maga nemében is rendhagyó felépítésű Tatra 54-es típusú, 1931-ben gyártott autó újjáépítésének mozzanatai és műszaki jellemzőit. Földi Balázs, aki eredeti végzettségét tekintve geográfus, földrajztanár, a gépjármű főrestaurátoraként dolgozva a mechanikus alkatrészek, a motor-váltó és az elektromos egységek restaurálásnak nehézségeit, valamint az egyedi alkatrészek beszerzésének, megmunkálásának nehézségeit, ma már kihalóban lévő szakmák képviselőinek felderítését, mesterfogasok elsajátítását mutatta be. Balázs, aki immár éppen 30 éve foglalkozik régi autók felélesztésével, körvonalazta a típus jellegzetes, a maga korában igen előremutató technikai megoldásait. Reviczki Róbert európai szinten is elismert karosszériaépítő mester a kocsiszekrény bognár- és lemezmunkáiról beszélt. Páratlan kézügyességével, hihetetlen műszaki tapasztalatával lényegében ő adott újra formát az idők során szinte teljesen elpusztult karosszériának, de emellett rengeteg egyéb kisebb-nagyobb alkatrész legyártását, a kárpitozás előkészítését, valamint a tetőt műbőrborítását is ő maga végezte.

2.ábraA kétajtós, favázas, kardáncsőalvázra szerelt járművet egykor néputónak szánták, sorozatban készült, de kisipari eljárásokkal, javarészt kézi megmunkálással 1930-34 között a csehszlovákiai Tatra Műveknél. Hajtóműve 1,5 literes, négyhengeres, léghűtéses boxermotor, 4+1 sebességes aszinkron váltóval, 12 voltos akkumulátoros gyújtással és mechanikus fékekkel felszerelve.

Az autóból az évek során szinte csak a mechanikus alkatrészek maradtak meg. A bátonyterenyei restaurátorok hozzávetőlegesen nyolc év alatt, több mint 3000 munkaóra befektetésével alkották újra a fennmaradt donoralkatrészek, fényképek, leírások segítségével és márkatársak útmutatásával a reménytelennek tűnő, de meglehetősen ritka járművet.

A 80 perces előadást e sorok írója, Kiss Dávid Sándor zárta, az autó regénybe illő, mégis hányatott sorsú történetének szemelvényeit elevenítve fel. Az ennek hátterében álló kutatások évekig tartó levéltári munkákon és szóbeli közlések gyűjtésén alapultak, aminek eredményeként mára nemcsak mind a tíz egykori tulajdonos neve ismert, de számtalan anekdota és dokumentum is előkerült, amelyek az autó történetének egyes állomásairól regélnek.

3.ábraA hallgatóság a prezentációt követően kérdések révén árnyalhatta, bővíthette a hallottak alapján szerzett ismereteit. A válaszokat lezárva, az esemény csúcspontjaként váratlanul az autó egykori 5. tulajdonosa, Moldvai Tibor Miklós úr (ifjú korában krosszmotor-versenyző, jelenleg gépjárműtechnikai szakíró) kért szót, a meghatottságtól könnyes szemekkel méltatva az újjáépítésbe fektetett heroikus munkát és fűzte hozzá saját emlékeit. Amikor ő az előadóknak gratulálandó a színre lépett, még nem sejtette, hogy a rögtönzött közös fotó erejéig a hallgatóságból csatlakozik hozzá az autó egykori 4. tulajdonosa is, Della Donna Albán úr, nyugalmazott közlekedés- és vegyészmérnök. A két – a 80, illetve a 82 éves – egykori tulajdonos szinte kereken 60 év után most először találkoztak és régi ismerősként válthattak kedves szavakat a valamikori „közös” autójukat felélesztő csapat társaságban, Jászfényszarun. Bármennyire is magávalragadó és érdekes a gép, a technika, az alkotás nagyszerűsége, de mindez mitsem fogható az emberi kapcsolatok értékéhez, a jóhangulatú együttlétekhez, amiket most éppen ez az autó teremtett meg számunkra.

A technikai háttér biztosításért köszönet illeti a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár munkatársait.

Kiss Dávid Sándor (fotók: Kiss Dávid Sándor, Tóth Tibor)

Fotók:

  1. Az elkészült autó (Tatra 54, 1931)
  2. Az autó faváza a restaurálás során
  3. Az egykori tulajdonosok a restaurátorok csokrában (balról jobbra: Földi Balázs, Della Donna Albán, Moldvai Tibor Miklós, Kiss Dávid Sándor, Reviczki Róbert)