A januárban tartott, gépjárműrestaurálással foglalkozó előadás nagy sikerén felbuzdulva Fülöp István veterános barátunk felvetette egy hasonló témájú, egyedi autóépítéssel foglakozó előadás Fényszarun történő megtartását. István, aki maga is majd harminc éve foglalkozik veterán járművekkel felújításával, és húsz éve szervez – a lehető legnagyobb lelkesedéssel – rendezvényeket az ehhez kapcsolódó témákban, az elmúlt hónapokban egy afféle országjáró vándorelőadás ötletét valósította meg, ezzel az autófelújítás és -építés témakörébe tartozó szakmákat, technikákat népszerűsítve, amivel elsősorban szakiskolák tanulóinak érdeklődését célozza felkelteni.
A vándorelőadás-sorozatból István az egyedi kivitelű ún. hot rod autók építésével foglalkozó bemutatót választotta és kérte fel e témakör hazai talán legkiemelendőbb művelőit és egyeztetett a Fényszaruiak Baráti Egyesületével, amely ismét keretet igyekezett nyújtani a bemutatónak. A rendezvényre 2023. március 10-én került sor Havas Zoltán és Komlódi Ferenc előadásában.
Havas Zoltán (becenevén Kölyök), – másodmagával, Branovits Gézával – fő profilként 15 éve foglalkozik autók építésével, átépítésével, ritkán a gyári állapotra való felkészítésével. Legtöbbször egyedi építésű, speciális pályaautókkal, versenyautókkal, ún. hot rodokkal kapcsolatos munkákat vállalnak, így karosszéria építést, alvázösszeállítást. Zoltán széleskörű tevékenységüket egy konkrét hot rod megszületésének példáján mutatta be nagyszerű prezentációjában. Az autó egy 1931-es Ford A-modell roadster alapjaira, azaz karosszériaformája köré épült, de egy modern, a megnövelt teljesítményhez igazodó futóművet, valamint az eredeti 40 lóerős erőforrás helyett egy jóval újabb, 1968-as évjáratú, négytorkú karburátorral táplált, 5354 cm3-es, V8-as Chevrolet Corvette motort kapott, amellyel az autó 250 lóerő (400 Nm, 5700 ford./perc) leadására (ehhez összehasonlításul az autó összsúlya 850 kg) és bőven 200 km/h feletti végsebességre képes. A korabeli váltó helyett is egy háromfokozatú, GM TH400 típusú automataváltót szereltek bele, amely a szintén GM-gyártmány hátsóhidat hajtja. A hatalmas erőt kordában tartandó mind a négy kereket szervo rásegítéses, hidraulikus tárcsafékkel látták el az alkotók. Az egyedi erőforrás és hajtás némileg megkívánta a karosszériaelemek egyedi átalakítását, kidolgozását is, de mindezt úgy, hogy a ’30-as éveket idéző formavilágát, méreteit, íveit hűen megőrizze, sőt maga a típus is egyértelműen felismerhető maradjon az avatott szemek számára. Zoltánék lényegében mindent maguk alkottak meg az autón, amely bár alig egy év leforgása alatt a nullából, azaz pár rozsdás lemezből és egy átalakításra szoruló alvázból indult ki, mégis minden kétséget kizáróan mérhetetlen sok munkát fektettek bele. A lemezmunkát és a kárpitot is a saját műhelyükben (nevük Last Barons Hot Roaders) készítették, ahogy a motor-váltó egység és a hajtás egyesítése, valamint a fékrendszer és a műszerezettség kialakítása is az ő kezük egyedi munkáját dicséri. Zoltán érdekfeszítően beszélt minden építési mozzanat nehézségeiről, buktatóiról, ugyanakkor kiemelte, hogy az építéshez szükséges alkatrészek nagy része viszonylagosan egyszerűen hozzáférhető, hiszen az Egyesült Állomokban külön iparág, forgalmazói kör szakosodott az efféle tartozékok értékesítésére, így a mechanikus/motorikus hozzávalók sok esetben, de nyilván az igények és a költségkeretek függvényében elérhetőek.
Komlódi Ferenc (becenevén Boo), a bemutatott hot rod autó tulajdonosa szólt arról, hogy miként fogant meg az autó ötlete, és miként dolgoztak együtt Zoltánnal a folyamatosan alakuló, csiszolódó tervek megvalósításán. Ízelítőként izgalmas videókat, pályaversenyekről készült fotósorozatokat nézhettünk végig, melyek révén betekintést nyerhettünk az egyedi építésű, de háború előtti ihletésű autók teremtette szubkultúrába, melynek igen nagy divatja van szerte a nyugati világrészeken. Ferenc is már több külföldi rendezvénynek lehetett részese, ahol homokos tengerpartokon, vagy épített pályákon mérhette össze autója képességeit hobbitársai járgányaival, hogy aztán esténként az autók a városok utcáin is felvonulhassanak semmihez sem fogható varázslatos hangulatot kölcsönözve a belvárosi kerületekben vagy éppen strandövezetekben.
Azon túlmenően, hogy komoly ízelítőt kaphatunk az efféle csodajárművek építésével kapcsolatos lehetőségek széles tárházáról, és arról, hogy a maroknyi magyar csapat, amelyek e témában jártasak, a világ élvonalába tartoznak elhivatottságukat és szakami ismereteiket tekintve, sajnos arról is tájékozódhattunk, hogy hazánkban a jelenleg uralkodó szabályrendszer és rendeleti háttér más európai országokkal szöges ellentétben meglehetősen mostohán viszonyul ezekhez a járművekhez, ezért azok hivatalos forgalomba helyezése lényegében lehetetlen, holott tőlünk nyugatabbra a hot rodok reguláris rendszámot kaphatnak. Részben ennek köszönhető, hogy idehaza csupán néhány, talán 7-8 ilyen autó létéről tudunk, és valójában a Zoltánék műhelyében készült autók túlnyomó többsége is külföldi gazdához került; a most bemutatott egyébként a 26. épített autójuk. Éppen ezen hazai körülmények okán, Ferenc szívügye az ilyen és hasonló autók tulajdonosainak segítése, összefogása, amelynek az Épített Járművek Országos Szövetsége próbál keretet adni, támogatást nyújtani. E szövetség egyik alapító atyja is maga Boo (Komlódi Ferenc).
Az előadásban szereplő autó egyébként – ahogy az lenni szokott – még nincs „kész”, további tervek vannak vele, és egy kompresszor beépítésével, valamint a szelepek módosítása révén az alkotók szeretnék a motor teljesítményét feltornázni 400 lőerőre. Sok sikert kívánunk hozzá!
A két órás előadáson 20 fő vett részt. Lényegében családi körben érezhettük magunkat nemcsak a létszám, hanem a hangulat és a kötetlen szakmai eszmecserék révén is. Az előadás és a vonatkozó kérdések végeztével a Jász Trió TV stábja kért rögtönzött interjút a nem mindennapi érdeklődésű előadókkal.
A technikai háttér biztosításért köszönet illeti a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár munkatársait.
Kiss Dávid Sándor
Fotók:
- A cikkben említett autó – 1931-es Ford A-modell hot rod „Bajnok” (fotó: Komlódi Ferenc)
- Az előadók és a szervező; balról jobbra: Havas Zoltán, Komlódi Ferenc, Fülöp István (fotó: Kiss Dávid Sándor)