Írat hagyatékként kerül a Városi Értéktárba a most közétett levél. A boríték is megmaradt, így a postabélyegző kelte jól olvasható 1928. december 17-én került a postán feladásra. Ugyan azt nem tudjuk, hogy e levél hatására-e, de Kóródi Sándor egyike volt a jászfényszarui gazdáknak, aki elsők között traktort vásárolt.
Egy kis történeti visszatekintés Réz Gyula muzeológustól idézve: „Az Amerikai Egyesült Államokban az első gyakorlati jelentőségű benzintraktort a Case gyárban konstruálták 1892-ben. A tengerentúli farmerek már a XX. század fordulóján nagyra értékelték a traktorok jelentőségét. Igazán azonban csak a század első évtizedének végén kezdték nagyobb arányokban a traktorokat és belső égésű motorokat alkalmazni a mezőgazdaságban. Az egész világon a gőzmasinákat fokozatosan háttérbe szorították a belső égésű motorral gyártott erőgépek. A világháború befejezését követő évtizedekben a mezőgazdasági erő- és munkagépek fejlődése olyan irányba haladt, hogy ezeket a gépeket ne csupán a nagybirtokokon, hanem a kisebb mezőgazdasági üzemekben is egyre kiterjedtebben használhassák. Az 1920-as évtized második felében a honi mezőgazdaságban a traktorok alkalmazása úgyszólván nélkülözhetetlenné vált. A traktorgyártás mérföldkövének mindenképpen az Amerikai Egyesült Államokban (Dearnborn) gyártott (Ford Motor Company) világhírű Fordson traktortípust lehet tekinteni. Az „éllovas” Fordson traktor mellett az ugyancsak amerikai McCormick márka (20 és 30 LE) játszotta a főszerepet a magyarországi mezőgazdaságban. A hazai mezőgazdasági gépgyárak által kibocsátott Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth (HSCS), MÁVAG, Rába traktorok minden szempontból megállták helyüket. Különösen a Hofherr gyártmányokat pártolta a hazai gazdaközönség (22-24, 30-32, K-26, K-35). A Kispesten gyártott erő- és munkagépek sikerét mi sem bizonyította jobban, mint az a tény, hogy az 1920-as évtized végétől 1944-ig Amerikát kivéve minden kontinensre szállított nyersolajtraktorokat a kispesti Hofherr cég. A mezőgazdasági technika fejlődését a Földművelésügyi Minisztérium 1927-től kedvezményes traktorvásárlással igyekezett elősegíteni. Az akció főcélja az volt, hogy a 200 kh-nál kisebb gazdaságoknak is lehetővé váljon az erőgépvásárlás, és ezzel egyetemben a gépi munka nagyobb arányú bevezetése. (A gazdák a traktorokat jóval olcsóbban, kedvezőbb hitelfelvételek mellett tudták megvásárolni.)”
1928-as statisztikai nyilvántartás szerint Magyarországon 1100 db Mc Cormick traktort tartottak nyilván.
Tóth Tibor
Fotók: Appel Viktor levele és Mc Cormick traktor 1928. technika.gmgi.hu