2023 márciusában lesz 150 éve, hogy átadták a Hatvan – Szolnok vasútvonalat, a közelgő jubileum kapcsán korabbeli közlönyökből, újsághírekből ismerhetjük meg a jászfényszarui történéseket.
A Hatvan Szolnok vasúti vonal átadásakor 1873. március 10-én összesen négy megállóhely volt, így Monostor, Jászberény, Tápiógyörgye.-Boldogháza és Újszász. A Hatvan Szolnok közötti utat 2 óra és 54 perc alatt tette meg a vonat.
„Magyar királyi államvasutak (északi vonal) HIRDETMENY.
Folyó (1876) évi november hó l-én a fülek miskolczi vonalon Fülek és Balogfalva állomások között a 49. számú őrháznál fekvő Ajnácskö-Söreg, továbbá a hatvan-szolnoki vonalon Hatvan és Monostor állomások között a 6. számú őrháznál fekvő Jászfényszarú nevü megállóhelyek a személy- és podgyászforgalomra fognak megnyittatni. A vonatok e megálló helyeken 1 perczig tartózkodnak s a következő időben indulnak és pedig „Jászfényszarut” illetőleg: Hatvan felé a 411. sz. vegyes vonat d. e. 8 óra 15 pkor, a 413 sz. vegyes vonat d. u. 4 órakor. Szolnok felé a 412 sz. vegyes vonat d. u. 5 óra 52 pkor, a 414 sz. vegyes vonat d. e. 10 óra 04 pkor. E megálló helyeken menetjegyek nem fognak kiadatni. Az utasok és podgyász felvétele utánfizetés utján fog eszközöltetni. BUDAPEST, 1876. október hóban. Az igazgatóság”
Idézve: Központi vasúti és közlekedési közlöny. Hetedik évfolyam 43 szám Budapest, 1876. október 26. Megjelenik minden csütörtökön.
A fenti hirdetményből az is megállapítható, hogy Hatvan Szolnok között naponta délelőtt és délután 1-1 személyeket szállító szerelvény közlekedett 1., 2., 3., 4. osztályú kocsikkal oda és vissza is. A megállók száma a 1881. május hó 15-étől kedve hatra növekedett Jászfényszaru megálló mellett Jászberény után a Szt.-Imre megállóhelyet is létesítettek. Valószínű a mozdonyok korszerűsítésével a menet idő 1881-ben már 2 óra 24 percre csökkent.
„24.10011/1908. szám. Versenytárgyalási hirdetés.
A magyar királyi államvasutak aradi üzletvezetősége nyilvános írásbeli egységáras verseny- tárgyalást hirdet: a Jászfényszaru m. á. v. rakodóhelyen létesítendő földszintes felvételi épület, a hozzátartozó melléképületek es egy különálló rakodó (reá épített bódéval) előállítási munkálataira, megjegyezvén, hogy az építéshez szükséges építési anyagot elsőrendű minőségben a vállalkozó köteles adni.
A pályázati feltételek, a szerződés-tervezet, az ajánlati minta és a költségszámítás a magyar királyi államvasutak aradi üzletvezetősége pályafentartási osztályában (II. oszt.) 3 korona lefizetése mellett, a hivatalos órák alatt délelőtt 8-tól délután 2 óráig bármikor beszerezhetők, vagy írásbeli megkeresés mellett a megfelelő bélyegjegyek előzetes megküzdésé után, királyi postán is megkaphatók. Az építmény tervei a pályafentartási osztálynál megtekinthetők. Ugyancsak az említett hivatalnál megtekinthetők: a munkák es szállítások kiadására vonatkozó feltétfüzet általános határozatai, az államvasutak vonalain elállítandó épületek leirasa es feltétfüzetek részletes határozatai is, melyek a magyar királyi államvasutak igazgatóságának budapesti nyomtatványtárából megszerezhetők.
Az ajánlatot egykoronás magyar okmánybélyeggel, az ajánlat mellékleteit, úgymint pályázati feltételek, szerződéstervezet es költségszámítást pedig ívenkint 30 filléres magyar okmánybélyeggel ellátva, lepecsételt borítékban a következő felirattal:> Ajánlat a 24.100/1908. sz. versenytárgyalási hirdetés alapján a magyar királyi államvasutak Jászfényszaru m. á. v. rakodóhelyen létesítendő magasépítményék előállítási munkálataira < kell benyújtani, vagy postán beküldeni és pedig legkésőbb 1908. évi szeptember hó 30-án déli 12 óráig az aradi üzletvezetőség általános osztályának (I. oszt.) főnökéhez (aradi és Csanádi egyesült vasutak palotája, 1. emelet, 13. ajtószám).
Az ajánlatok a benyújtásra kitűzött határidő leteltével a magyar királyi államvasutak aradi üzletvezetősége I. osztályában azonnal felbontatnak, mely alkalommal az ajánlattevők vagy azok igazolt képviselői is jelen lehetnek.
Az ajánlatok benyújtását megelőző napon, vagyis 1908. évi szeptember 29-én déli 12 óráig a pályázóknak 1000, azaz egyezer korona bánatpénzt kell a magyar királyi államvasutak aradi üzletvezetőségének gyüjtőpénztáránál, hivatkozással a hirdetett versenytárgyalás számára, akár készpénzben, akár állami letétekre alkalmas értékpapírokban letenni…
Olyan ajánlattevők, kik a pályázat tárgyát képező munkák teljesítésére törvényes képesítéssel nem bírnak, kötelesek ajánlataikban ily képesítéssel bíró megbízottat megnevezni és annak képesítését igazolni.
Aradon, 1908 szeptember hóban Az aradi üzletvezetőség.”
Idézve: Ország-Világ képes hetilap XXIX. évfolyam Budapest, 1908. szeptember 20. 38. szám.
Tóth Tibor
Fotó:
1./ A felépült raktár előtte a depó, ezt jól használták műkedves előadások színpadának is, kb. 1 m magas volt, a raktárépület mögött volt a fabódé. A kép címe is lehetne a gőzös és a diesel találkozása.
A felvétel 50 éve 1972-ben készült Vidovich László adományozta a Városi Értéktárnak.
Ma már csak a depó látható.