Az Újság című IX. évfolyam 184. szám, Budapest, 1911. augusztus 5. (szombat) számának 5. oldalán olvashatjuk; „Jászberény, augusztus 4. Jászfényszaru községben tegnap tűz ütött ki 74 lakóház és nagy mennyiséfű takarmány égett el. Jászberénytől tűzoltóságot kértek, de a nagy szárasság miatt nem tudták a tüzet lokalizálni.”
A 150 éves a Hatvan – Szolnok vasút vonal kapcsán Jászfényszaruval kapcsolatosan folytattam korabeli dokumentumok alapján kutatást. Kiss József (1924-1989) tanár, helytörténeti kutató időssekkel a hatvanas években folytatott beszélgetés alapján dolgozatában leírta, hogy a vasút nyomvonala Boldogot érintve a felsőtemető mellet épült volna meg.. Az akkori elöljáróság a lakosság nyomására – visszaemlékezéseket idézve – „a vasparipa felgyújtja, a házakat, elüti a gyerekeket” nem járult hozzá. Így került „örökre” 4 km-re a településtől az új nyomvonal kijelölése és Jászfényszarura megállót sem terveztek. Később sok utánjárásra érték el, hogy 3 és félévvel később megállóhely létesült a mai állomás közelében. Az erre vonatkozó adatokat, információkat a korabeli vasúti közlönyökben megtaláltam.
Sajnos a „vasparipa” nélkül is a vasút megnyitása után 38 évvel jelentős tűzeset történt településünkön.
Tóth Tibor