febe fejlec lekerekitett

Jászfelsőszentgyörgyön 2017-ben dr. Turjányi Sándor, a Debreceni Egyetem nyugalmazott tanára szervezete meg az első tudományos tanácskozást helyi fiataloknak. Az elmúlt évben már a Jászságra terjesztették ki a fiatalok bemutatkozási lehetőségét, mely konferenciát szintén Jászfelsőszentgyörgyön tartottak. Lapunkban erről röviden be i számoltunk, ezen még jászfényszarurui fiatal nem vett rész. Ebben az évben március 23-án Jászjákóhalma vállalta fel a Jászsági fiatal értelmiségiek konferenciájának megszervezését, és a helyszínül a község polgármesteri hivatala szolgált. A tudományos tanácskozásnak legnagyobb örömünkre már volt fényszarui résztvevője Zsámboki Richárd villamosmérnök (lapunk korábbi ezüsttollas munkatársa) személyében. A konferencia rangját a védnök személye Piroska Miklós Megyei Közgyűlés Elnöke is emelte.


   Az esemény résztvevőit Pócs János a Jászság országgyűlési képviselője köszöntötte. Örömét fejezte ki, hogy tíz szárnyait bontogató tehetséges fiatal, kutató és egy-egy területet jól ismerő szakember tudásával, ismereteivel segíti az előttünk álló kihívások megoldandó kérdéseit. Gondolatait azzal zárta „…mert ha valaki szenvedéllyel csinálja azt, amit csinál, sikeres lesz az életben.”
   Nagy András a Lehel Vezér Gimnázium Jászberény nyugalmazott igazgatója, levezető elnök megnyitó beszédében szólt arról, hogy a

jelenlévők sok féle témakörben érdekes előadásokat, prezentációkat ismerhetnek meg. Hangzott el előadás: Galamb tartástechnológiák hatékonyságának összehasonlításáról, a kvantum rendező algoritmusokról, orvosi témában három prezentációi, mezőgazdasági témaként a takarmányborsó innovatív feldolgozása, a színlátásról, a műanyagokról, avagy lehet-e nélküle élni.
   Számunkra legfontosabb a hetedikként sorra kerülő Zsámboki Richárd Ricsi (mi leginkább így ismerjük) előadása a „Mesterséges intelligencia az önvezető autókban” címmel tartotta.
   Kérésemre olvasóink számára összefoglalta előadásának lényegét:Az előadásom fókuszában az önvezető autók fejlesztése szerepelt. A világon rengetegen halnak meg közúti balesetekben, napjainkban a nagy népbetegségek után ez a leggyakoribb halálozási ok, évente több mint 1 millió ember veszti így el életét. Mivel a balesetek több mint 90%-a emberi mulasztás miatt történik, kézenfekvő, hogy az emberi tényező kiiktatásával sokkal biztonságosabbá tehető a közlekedés. A végcél - a sci-fi filmekből is ismert robot autó, aminek csak megmondjuk hova akarunk menni és elvisz minket - még messze van. Léteznek már az automatizáltság alacsonyabb szintjeivel rendelkező autók. Ide tartoznak a tempomattal, parkolási segéddel rendelkező modellek, de léteznek sávtartó, követési távolság tartó asszisztenssel felszerelt modellek, sőt autópályán emberi felügyelet mellett önállóan közlekedő autót is lehet már kapni. Számos cég dolgozik önvezető autók fejlesztésén, köztük a budapesti AImotive is (
aimotive.com).
   Ahhoz, hogy az önvezető autók meg tudják hozni a döntéseket a bejövő információk (kameraképek, radarok stb..) alapján, a hagyományos algoritmusok (azaz számítási módszerek) már nem eléggé komplexek, mesterséges intelligencia alkalmazása szükséges. A mesterséges intelligencia hagyományos értelmezés szerint „az emberek által végzett intellektuális feladatok automatizálására való törekvés”. Ebbe a definícióba még beletartozik a hagyományos programozás is, hiszen előre megírt szabályokkal lehet okos, akár az embert sakkban leverő programot is írni. Manapság a mesterséges intelligencia inkább a gépi tanulást jelenti, amikor is a gép a rendelkezésére álló adatok és a bizonyos adatokra adandó válaszok ismeretében megtanulja a szabályokat, megalkotja saját programját. Számos feladatot meg lehet oldani gépi tanulással. Betegségek előrejelzése kórtörténet alapján, kézírás digitalizálása
vagy arcok keresése egy fényképen csak néhány a sok közül.
   A gépi tanulásnak egy része a képek mesterséges intelligencia alapú feldolgozása. Az önvezető autók szempontjából is fontos algoritmusok képesek egy képen felismerni, merre van szabad útfelület, hol van a többi autó, a gyalogosok éppen merre akarnak mozogni, a forgalmi sávok hol helyezkednek el. A különböző intelligens algoritmusok által kapott információt összegezve már rendelkezésünkre áll az autót körülvevő világ egy elég pontos modellje, amire már lehet építeni egy olyan szintű vezérlő rendszert, ami megvalósítja az önvezetést.
   Magamról röviden: a jászberényi Lehel Vezér Gimnáziumban kezdtem komolyabban elmélyedni a természettudományokban, főleg a matematikában. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szereztem alapszakon mechatronikai mérnöki és mesterszakon villamosmérnöki diplomát. A mesterszakom során kezdtem foglalkozni mesterséges intelligenciával az MTA SZTAKI-ban. Az utóbbi 2 és fél évben az AImotive-nál dolgozom mint mesterségesintelligencia-kutató.”
   Köszönjük Ricsinek, hogy a konferenciára jelentkezett és igen érdekes előadásával hozzájárult a rendezvény sikeréhez, képviselte városunkat és fiatal értelmiségi társait.
   A szintvonalas előadásokból néhány – bízunk benne a Ricsié is – bekerül az idei Jászsági évkönyvbe és teljes terjedelemben olvashatjuk. A jövő és a fejlődés záloga a fiatalok kezében van, és reményeink szerint a megtanult tudást országunk javára jól hasznosítják.

                                                                                                                   Tóth Tibor

 vandor 01

A kép az előadásból származik

vandor 02

Jobbról a ötödik Zsámboki Richárd, a konferencián előadó társai és a rendezők körében.
A képet készítette: Zsámboki Sándor